Margot Zanni مارجوت تزاني

قيادة/ حكي
عمل فيديو فني

” قيادة/ حكي ” هو عبارة عن مجموعة من خمس أسطوانات، يعرض على كل منها مقابلة مع سائق تاكسي تم تصويرها بينما يقوم هو بالقيادة. طُلبت الفنانة من السائقين أن يتجهوا إلى مكان يختاروه عاطفيا، وفي الوقت الذي يستغرقونه في القيادة يحكون لنا حكاية عن علاقتهم بالمكان. القاهرة تعج بالأماكن المفعمة بالعواطف، قبر في مدينة الموتى، كازينو في المنيل، الضريح داخل مسجد الحسين، بار في بولاق، وحديقة في منطقة عشوائية تدعى ابو النمرس. نشاهد الفيديوهات الخمسة الموضوعة في قاعة العرض بـ” أرت اللواء ”  وفي نفس الوقت في عدد من التاكسيات العاملة في القاهرة. يقام هذا المعرض بدعم من بروهلفتسيا، المؤسسة الثقافية السويسرية.

تعمل تزاني بشكل أساسي عبر وسائط الفيديو والفوتوغرافيا.

ولدت مارجوت تزاني عام 1971 ودرست الفيديو في لوزان وفي مدرسة الفن والتصميم في لوزان وتعيش وتعمل في زيوريخ.أعمالها عن التقاطع بين القصص والأماكن الحقيقية والافتراضية،  وتركز على العلاقات المتداخلة بين الإعلام والتجارب الشخصية. يلتقي المعروف والمجهول عندما تأخذ شذرات صغيرة من الحياة اليومية والتي تشير إلى الصور والقصص الجماعية. وبينما يصبح الإعلام معولما أكثر وأكثر، تركز تزاني على تفسيره من وجهة نظر الخلفيات الثقافية المختلفة والسير الذاتية.

Driving/Telling
Video Art by Margot Zanni

The video installation Driving/Telling is a collection of five DVDs, each showing an interview with a taxi driver, filmed while driving. The drivers were asked to head towards a location of their own sentimental choice. During the time that they are driving, they tell us the story about their relation with the place. The emotionally charged places are all over Cairo: a grave in City of the Dead, a Casino in Manial, the mausoleum of al Hussein Mosque, a bar in Bulaq, and a garden situated in a informal area called Abu al Numros. The five videos will be simultaneously installed in the Shop at Artellewa, and in several working taxis in Cairo. This exhibition is made possible with support from The Swiss Arts Council Pro Helvetia.

Margot Zanni (born 1971) studied Video in Lucerne and at the School of Art and Design in Lucerne, and resides and works in Zurich. Her work is about the intersection between real and virtual stories and places, focused on the permeable relation between mass media and individual experience. By taking little fragments from daily life, which refer to collective pictures and stories, the known and unknown meet. As media becomes more and more globalized, Zanni focuses on its interpretation from the perspective of different cultural backgrounds and biographies. Zanni works primarily with video and photography.