Mahmoud Hanafy – محمود حنفي

الحنفي كافيه

ميعاد المعرض : 23 أكتوبر – 3 نوفمبر 2007

الحنفي كافيه عرض تفاعلي مركب

العروسة المصنعة منزلياً من القماش و القطن هي تقليد قديم و أصيل في التراث الشعبي العربي

بدأت فكرة العروسة مع الفنان محمود حنفي خلال ورشة عمل فنية (مصرية-ألمانية) ، تلك العروسة البيضاء الصغيرة البسيطة التي أحبها محمود حنفي وهو طفل تحولت إلى مشروعه في هذه الورشة و خلال مشاريع أخرى تلت ذلك حتى هذا المعرض ، تلك العروسة التي رأى حنفى أن يطرحها كوحدة مستقلة ليترك للحضور حرية التفاعل معها كل حسب رغبته، و بالطبع رغب الجمهور في الحصول عليها، و اكتسبت العروسة أشكالا مختلفة من الحياة في تلك الرحلات التى صاحبت الجمهور فيها عبر دول أخرى و ثقافات متعددة، بعد ذلك استخدمها حنفي في عدد من ورش العمل مع الأطفال ومثل نادي العروسة نشاطا رئيسيا في المناهج والأنشطة الفنية التي قام محمود حنفي بتصميمها في معسكرات التعبير الرقمي العربية (أغسطس 2007) ضم المشروع الذي استمر ثلاثة أسابيع 64 فتى وفتاة عرب من سن 12 الى 15 سنة وفريق عمل من مدربين عرب من 27 فرداً، شكلت العروسة في هذا المعسكر عملية خلق وإبداع تبدأ بأبسط أشكالها وتنمو في يد الطفل بالألوان والمواد إلى شخصية حية نابضة تعكس أفكار صانعها ورؤيته، هي وسيلة تعبير تعمل على – وبدون تأطير – إخراج قدرات الطفل في التعبير

عندما بدأت العرائس بألوانها وشخصياتها التي صممها الفتية تفترش غرفة حنفي جذبت المدربين إليها، خلق الحنفي كافيه ببساطته وعفويته

الفنان محمود حنفي فنان مصري ولد عام 1972، حصل على بكالوريوس أكاديمية الفنون قسم الأزياء والمناظر المسرحية عام 1996 ، له أعمال هامة في مجال المسرح منها “ماكبث” و الذي شارك في المسابقة الرسمية لمهرجان القاهرة للمسرح التجريبي في دورته الخامسة، شارك في مجال الفن التشكيلي في العديد من المعارض الفنية كما قدم العديد من ورش العمل الفنية للأطفال، و حصل على عدد من الجوائز عن أعماله الفنية منها جائزة الدولة للابداع “السينوغرافيا” الاكاديمية المصرية بروما عام 1999

El 7anafy Coffe

23 October – 3 November 2007

Installation and interactive performance

The home-made cloth doll is an old and well-integrated custom in popular Arab tradition.

The aroussa concept started when the artist Mahmoud Hanafy participated in a German-Egyptian art workshop. The small, simple, white doll that he loved while he was a child became the basis for his project in the workshop and other projects thereafter. Hanafy prefers to present the doll as an independent unit that lets the audience freely interact with it. Many in the audience wanted to keep the doll, so they did; this is how the doll experienced different lifestyles through its journey with them to other countries and cultures.

Hanafy has used the Aroussa in children’s workshops. The Aroussa Club was one of the artistic activities that Mahmoud Hanafy ran at Arab Digital Expression Camps’ August 2007 project. The three-week project included 64 Arab children between 12 and 15 years old as well as 27 Arab trainers.

The Aroussa – white and cotton-stuffed – is transformed in the child’s hands as he/she creates a character that reflects the ideas and imagination of its maker. It is a form of expression that works on encouraging the child’s creative expression without imposing a specific framework.

The result of these activities is a collection of children’s work displayed in Hanafy’s classroom that attracted the trainers and led to the creation of The Hanafy Coffee Shop Interactive Exhibition.

Mahmoud Hanafy is an Egyptian artist, born in 1972. He received his Bachelor’s degree from the Arts Academy through the Department of Scenography and Costume Design in 1996. He has participated in important theatre shows, such as “Macbeth”, which was an official competitor in the Fifth Cairo Experimental Theatre Festival. He has also participated in artistic exhibitions, curated arts workshops for children, and was awarded for his works with the State Creation Award (Scenography) from the Egyptian Academy in Rome in 1999.