Joma جوما

رجال و كراسي .. شارع الذكور

الخميس 18 ديسمبر – الأربعاء 31 ديسمبر 2008

كراسي في الشارع متفرقه أو متجمعه بالمقاهي ، في شارع الذكور ، مكان اللهو و التحدث  أو شرود الذهن مع كوب من  الشاي أو مع الشيشه

لقد طلبت من بعض هؤلاء الرجال أن يحملوا الخوذات الحمراء التي أرسم بها خط رمزي حول حوض البحر الأبيض المتوسط  ، خط من النقاط الحمراء يمثل طريق يجمع الشعوب و الثقافات المختلفة

محدقاً عبر عدسة الكاميرا الفوتوغرافيه  , أو غائبا عما يحدث حولنا , لقد أصبحوا للحظة جزءا من تلك السلسلة كما سبق لآخرون أن كانوا جزءا منها في مصر و سوريا و لبنان و تركيا و اليونان و ايطاليا و أسبانيا

لا أعرف إلى أي مدى كان وجود تلك الخوذات التي تراها في كل الصور يعني لهم أكثر من لعبة  أو ربما مزحة ، و لكن بالرغم من ذلك أنا متأكد أن وجودي في آرت اللوا كان سيصبح باردا أو بلا جدوى لو لم أقترب من السكان المحيطين بهذا الطلب

هذا العمل ليس بأي شكل من الأشكال إلتقاط صور دون أن يلحظ أحد ذلك بغرض إقتناص لحظات عفوية من الحياة اليومية ، و لكن على العكس ، لقد شاهد الجميع الخوذات الغريبة على الأرض أو حتى في أيديهم ، لقد تم إلتقاط الصور بعد وضع الكاميرا على حامل و .. بصبر

يمكنني أن أقول أن لحظة عابرة من الخصوصية نشأت بيننا ، و أنا أيضا جلست على كراسيهم حاملا كوب من الشاي في يدي مثلهم

يواصل  ”جوما” عمله الفني و مقره “برشلونه”  لمشروع يدعى ” إندليس فواياج ” ، و الذي قام خلاله بزيارة بلاد حوض البحر الأبيض المتوسط , ليرسم بخوذات العمال خط رمزي من النقاط (الخوذات) الحمراء , الذي يبدو طريقا مثاليا  للإتصال بين الشعوب و الثقافات

جوما فنان مقيم في آرت اللوا خلال الفترة من أكتوبر إلى ديسمبر 2008

Men and Chairs (The Male Street)

Thursday, 18 December – Wednesday, 31 December 2008

Chairs in the street, scattered or gathered in coffee shops. The male street. A place of playing , talking, or moments of self-absorption over a cup of tea or a shisha.

I’ve asked some of these men to hold the red helmets with which I am drawing a symbolic line around the Mediterranean basin. A line of red dots which is intended to be a way of union between people and different cultures.

Looking through the camera’s lens, or being absent from what happens around us, they became, for a moment, part of this chain as other people have already done so in Egypt, Syria, Lebanon, Turkey, Greece, Italy, or Spain.

I do not know to which extent the unexpected presence of these helmets that you can see in all the photographs has meant something more than a game, or a practical joke to them. I am certain, however, that my passage through Art El-Lewa would have been more distant if I had not gotten closer to its inhabitants with this request.

It is not by any means about furtive photos taken without anyone’s knowledge and intended to capture the spontaneity of everyday life. Everyone has seen the helmets, strange objects, on the ground or in their own hands. I’ve shot them with a tripod and patience.

I can say that a brief moment of privacy has been established between us.I as well have sat in their chairs with a cup of tea in my hand.

Joma alternating his artistic work in Barcelona of a project called “Endless Voyage” that has led him to visit the countries of the Mediterranean sea for drawing by helmets of the worker, a symbolic line of red dots. By these helmets, he seems like to draw an ideal way of communication between peoples and cultures

Joma was artist-in-residence at Artellewa from October to December 2008