Ibrahim Ahmed III – إبراهيم أحمد

الأشياء الجميلة لم تولد بعد

تجهيز متعدد الوسائط

إبراهيم أحمد 

الافتتاح: الثلاثاء 15 يوليو 2014، الثامنة إلى العاشرة مساءا

المعرض: الخميس 17 يوليو إلى الأحد 27 يوليو 2014، الثامنة إلى الحادية عشرة مساءا

(أوقات عمل المعرض من الخميس إلى الأحد من كل أسبوع) 

إنقطاع التيار الكهربائي حدث متكرر في الحياة اليومية في مصر، أثناء إنقطاع التيار تحترق الشموع فتشكل هياكل مشوهة ومختلة

فقدان الكهرباء وصور الناس في محاولاتهم لتعويض هذا الفقد خلق مجازا للهياكل الهرمية (الطبقية)، هذه الهياكل ترمز إلى حالات من نقل ممارسات السلطة تمت إعادة انتاجها حديثا تحاكي البنية الاجتماعية القديمة التي سادت في العهود الاستعمارية، وتكشف توجه الناس إلى خلق سلطتهم في حالة غياب السلطة.

هذا المشروع عبارة عن أعمال نحت لشمعدانات وثريات منتجة باستخدام خامات من البيئة المحلية بأسلوب مشابه للتصميم الباروكي، هذا النمط مستخدم لاستدعاء صورة التدهور الأوروبي في ذروة عصر الاحتلال الأوروبي، وتسعى هذه السلسلة إلى التعرف على الطبيعة الدائرية  لأنماط السلطة التي تنشئ وتبقى على حساب حقوق الطبقات الأدنى التي تخلقها هذه السلطة.

إبراهيم أحمد

فنان مقيم بمساحة فن آرت اللوا

مايو ويونيو 2014

يركز عمل الفنان إبراهيم أحمد على تفكيك البنية الاجتماعية التى نشأت بفعل الاحتلال الاستعماري، يبحث عمل أحمد في مفهوم الثقافة الخاصة والأمم وذلك عبر تخليق أنماط جديدة للصور التي تتجاوب مع الروايات الخاصة الناشئة بفعل التجربة الاستعمارية، تلك الروايات التي يعاد تفسيرها في أعمال إبراهيم بحيث تمحى الهويات الناشئة من عملية ما بعد الاستعمار، تلك العملية التي يتشكل من خلالها أنساق اجتماعية تاريخية غير عادلة. ومع ذلك يعترف عمل إبراهيم باتصال الخبرة الانسانية، التي لايمكن تفكيكها أو فصلها بشكل تام .

إبراهيم أحمد

ولد وتربى في الشرق الأوسط، تلقى إبراهيم تدريبه بالأساس ليكون كاتبا، كان إبراهيم يعد للحصول على درجة علمية في الكتابة من جامعة روتجرز، عندما بدأ في الالتفات للفنون الجميلة التي طالما كان مهتما بها، من خلال العمل عبر وسائط تقليدية وغير تقليدية تمكن أخيرا من تطوير جماليات عمله بشكل فريد يمثل رحلته كفنان ومهاجر.

للمزيد عن أعمال إبراهيم يمكنكم زيارة موقعه الاليكتروني:

http://www.ibrahimahmediii.com


The beautyful ones are not yet born

Mixed media installation

Ibrahim Ahmed

Opening: Tuesday 15 July 2014, 8:00 to 10:00pm

Exhibition: Thursday 17 July to Sunday 27 July 2014, 8:00 to 11:00pm

(The exhibition is opened Thursday to Sunday every week) 

Black outs are a frequent occurrence in modern day Egypt. During a recent blackout, and amidst the burning of candles, the candles became representations of warped and dysfunctional structures. The loss of electricity and the image of people substituting that loss created a metaphor for hierarchical structures. These structures symbolized newly created modes of power mirroring and imitating old social constructs of colonialism, revealing that in the absence of power people generate their own. In this body of work, sculptures of candelabras and chandeliers are created out of found objects and materials from local spaces resembling Baroque design. This style of decor is used to invoke the imagery of European decadence at the height of European conquest. This series seeks to recognize the cyclical nature of power constructs that occur at the expense of the “lesser people” they create.

Ibrahim Ahmed III

Artist in residence at artellewa art space

May and June 2014

The work of Ibrahim Ahmed III focuses on dismantling social constructs created out of colonial conquest. Ahmed questions the concept of exclusive cultures and nations by creating new modes of images that operate in response to the exclusive narratives engendered by the colonial experiment. The reinterpreted narratives created in Ahmed’s work dismiss the identities born out of the post-colonization process, a process which lends itself to oppressive socio-historic paradigms. Ahmed’s work acknowledges the interconnectedness of the human experience, which can be neither compartmentalized nor separated.

Ibrahim Ahmed

Born and raised in the Middle East, Ibrahim Ahmed III was originally trained as a writer. While pursuing a writing major at Rutgers University, Ahmed embraced his life-long interest in the fine arts. Working with both traditional and non-traditional media – he has developed a unique aesthetic that represents his journey as artist and immigrant.

More about Ibrahim’s work:

http://www.ibrahimahmediii.com/