BEYOND THE LINES – ما وراء السطور

ما وراء السطور
ثلاثة شعراء يسطرون قصائد حب لمحبوبة واحدة
معرض تصوير جماعي

«ما وراء السطور» هو معرض فني للوحات ذات الوسائط المتعددة، ويتضمن ٔاعمالً للفنانين المصريين ٔايمن السمري، وٕابراهيم ٔاحمد، وٕابراهيم خطاب.
وعلي الرغم من اشتراك الفنانين الثلاثة في استخدام تقنية الحذف ذاتها، ٕالا ٔان لكل منهم طريقة لصياغة العمل مستمدة من تجاربهم الحضرية المختلفة. نشأ احمد نشٔاة الترحال، وانتقل مٔوخراً للسكن بالقاهرة حيث محل عمله، على عكس السمري وخطاب اللذين نشآ على ٔاطراف القاهرة الكبري.
وبالرغم من عدم وجود سابق معرفة بين ثلاثتهم، لكنهم استطاعوا خلق كيان للعمل الفني تتناغم فيه الرٔوية الجمالية، حيث تتحدث ٔاعمالهم لغة فنية مجردة، مخاطبة تداخل التجارب الإنسانية، وتلمس غريزة التشتت في البيئات الحضرية واختلاف الثقافات.
يستكشف السمري ذكريات طفولته ويوثقها بالجدران المتداعية التي رٓاها في صغره، ويصورها في لوحات من ٔالوان هادئة. علي الجانب الأخر، يتعمق ٔاحمد في التعبير عن التجارب الإنسانية المشتركة، والتي يمزج فيها بين الأنسجة المختلفة من ٔانحاء العالم، والألوان المستوحاة من سفره بالإضافة ٕالي شوارع منطقة ٔارض اللواء، حيث يكمن الاستديو الخاص به. وعلي عكس ذلك نشٔا خطاب يكسب قوت يومه من رسم الاعلانات يدوياً،-ليصبح ارتكاز عمله حيث يظهر ذلك في تداخل الملصقات مع الألوان مخاطبا تٔاثير الاستهلاكية علي المستوى العام في مصر.
«ما وراء السطور» يلقي الضوء علي تشابه اللغة الفنية بين الفنانين المصريين الثلاثة، حيث يعكس الذكريات المتراكمة المتنوعة من جدران الحياة، ليمثلوا مجتمعين ثلاثة شعراء، يسطرون شعراً لمحبوبة واحدة.

- حمدي رضا

‘Beyond The Lines’ is an exhibition of mixed media paintings featuring the works of Egyptian artists Ayman Elsemary, Ibrahim Ahmed and Ibrahim Khatab. Although these three artists share a similar technique, based on a reductive process, their fabrications draw from different urban experiences. Ahmed, a product of a transient upbringing, recently moved
to Cairo where he now lives and works, while Elsemary and Khatab grew up in the outskirts of Cairo. Without previously knowing each other these artists created a body of work that harmonizes a visual aesthetic. Drawing from a pastiche of urban experiences, these artists’ works speak abstractly to the interconnectedness of the human experience, and viscerally to the detritus of urban environments.
Elsemary explores his childhood memories and documents them by referencing the decaying walls he saw as a child, creating layered paintings with pastel colors. Ahmed explores the theme of a shared human experience, using textiles from around the world, overlaid with colors seen in his travels, including from the streets of Ard il Lewa where he now
keeps his art studio. Khatab grew up making a living by hand painting advertisements, this later being the focus of his work, overlapping movie posters and paint to address consumerism and its effects on Egypt’s landscape. Beyond The Lines highlights the similarities of these three Egyptian artists’ visual language, materialized through an accumulation of visual memories on their life walls. Together they reflect three poets, writing love poems for one lover.
- HAMDY REDA
فناء فندق الماريوت ١٦-١٤ يونيو، ٢٠١٥
CAIRO MARRIOTT HOTEL COURTYARD – ZAMALEK. JUNE 14-16, 2015
Curated by Hamdy Reda
Produced by CLUSTER
as part of the Egypt Urban Forum
Organized by the Ministry of Housing, Ministry of Urban Renewal, and UNHabitat

 Ibrahim Ahmed Ibrahim Khatab